E-health, hoe nu verder: tijd om te oogsten

 dsc_01161

 

Dit is een wat ander blog dan dat ik meestal schrijf. Als voorbereiding op een korte presentatie maakte ik dit overzicht. Niet gebruikt tijdens de presentatie, daarom in een blog geplaatst.

 

 

                                    E-health is een middel geen doel.

                                                                             

                                  

Het doel, met inzet van E-health als middel, is voor mij (en andere patiënten?!)    

  •  dingen makkelijker maken (gemak diensten) bijv beeldbellen,
    koppelen  medicatieoverzichten,
    inzien labuitslagen en onderzoeksuitslagen

  •   kortere communicatielijnen met zorgprof bijv mailen, whats appen

  •   kosten besparing

  •   meer kennis en grip op ziekte

  •   minder met ziek-zijn bezig zijn

  •   fouten voorkomen bijv bij registratie, mogelijkheid om fouten in verslaglegging
    te kunnen corrigeren.

  •   Baas over eigen data, een goed werkend PGO (Persoonlijke Gezondheids Omgeving).
    Met daarin alle data, metingen, verslagen zodat patiënt dit ook makkelijk kan delen

 

 

Het doel, met inzet van E-health als middel, is voor de zorg-prof (vanuit patiënt bekeken)

  • Makkelijker kunnen communiceren tussen zorgprofs onderling en met patiënten

  • werkprocessen vereenvoudigen, efficiënter werken

  • meer tijd ‘over’ houden voor de patiënt

  • na een (1-mailige investering) uiteindelijk kosten besparen

  • fouten voorkomen

  • juiste middel inzetten, wat (ook) in de toekomst koppelbaar is met andere toepassingen

  • minder dubbele registratie

Het wordt nu echt tijd om te gaan ‘oogsten’, niet praten maar doen.

Zowel voor patiënten als voor zorgprofs

Niet alleen innoveren maar veel meer implementeren.

 

Daarom meer  

  • aandacht

  • tijd

  • kennis

  • energie

  • budget

Naar:

  • wat hebben patiënten (en zorgprof) nodig, wat zijn hun wensen

  • keuze voor de juiste software, apps enz die (in toekomst) ook goed uitwisselbaar en koppelbaar.

  • enthousiasmeren (evt via zgn kartrekkers)

  • instrueren/informeren nb verpleegkundigen of assistentes HA kunnen belangrijke en noodzakelijke spil zijn om patiënten te informeren en te instrueren

  • implementeren (met begeleiding!)

 

 

Start alleen met een nieuwe vorm van E-health (of uitbreiding van bestaande) als je ZEKER weet dat het werkt voor zowel zorgprof als patiënt.

Anders zijn mensen teleurgesteld, haken af en krijgen soort antipathie wat betreft E-health.

Daarom bij ontwikkeling E-health gebruikers (patiënten en zorgprofs) vanaf de Tekentafel betrekken. Niet pas als het product (bijna) klaar is en t dan pas laten testen door gebruikers.

E-health hoeft niet altijd Rocket Science te zijn of via de allernieuwste gadgets (wel leuk natuurlijk😉 ). Het moet vooral functioneel zijn.

 

Veel patiënten willen E-health vooral gaan gebruiken als ze zien dat het hen winst oplevert in de vorm van gemak en comfort

Mn

–     vanuit huis (of op plek waar t beste schikt (werk))

–    eigen gekozen tijdstip

  • 1-malig delen data, ook bijv invoeren eigen metingen

  • delen met verschillende zorgverleners, indien gewenst

  • mogelijkheid om zelf data in te zien en zn te corrigeren

  • mogelijkheid om bijvoorbeeld onderzoeken en bloedprikken in ziekenhuis naar keuze te laten doen (vaak eigen woonplaats)
    uitslagen delen met ziekenhuis waar (hoof) behandelaar zit, in elk EPD, in het historisch overzicht (koppeling) (bijvoorbeeld academisch centrum elders).

 

 

 

 

 

 

Advertenties