(Chronisch) ziek en een chronisch schuldgevoel. Wat nu?

gang

 

Mensen kunnen het 10x tegen je zeggen of 100x. Toch blijft het ergens in je achterhoofd zeuren. Dat rottige schuldgevoel als je chronisch ziek bent.

Dit schuldgevoel heeft betrekking op een aantal punten. Ook al weet je dat je er zelf niet om hebt gevraagd om (chronisch) ziek te zijn. Toch is het schuldgevoel hardnekkig en herkenbaar voor veel (chronisch) zieken.

5 herkenbare voorbeelden van schuldgevoelens

Als ik er even over nadenk zijn er een aantal dingen waar ik mij schuldig over voel. Het is niet zo dat ik daar elke dag continu aan denk. Maar af en toe steekt het de kop op.

1. Werk

Zou enorm graag weer ‘gewoon’ aan het werk willen zijn. Om zelf weer te kunnen zorgen voor een stukje (gezins)inkomen. Daarnaast biedt werk ook contact met mensen, afleiding en een uitdaging. Natuurlijk heb ik inmiddels naar alternatieven gezocht en deels ook gevonden. Maar het werk dat ik als verpleegkundige met hart en ziel, maar ook met kennis en kunde deed, dat lukt niet meer. Ander werk trouwens ook niet. En dus heb ik ook geen eigen inkomen. Daardoor voel ik me wel eens schuldig.

Lees hier de volgende 4 voorbeelden van schuldgevoelens en vooràl de herkenbare en bruikbare tips!

