Opstap naar 2015 via zorg-filosofie

DSC_0667[1]

‘Het ziekenhuis is een onderwerp waarop ik niet kan scherpstellen. Ik ben een digitale camera op zoek naar een gezicht, rusteloos in- en uitzoomend. De werkelijkheid van ziekte en angst en pijn, van wanhoop en liefde en moed wil niet samenvallen met de werkelijkheid van de balies en de wachtkamers, de spreekkamers en de onderzoeken, de protocollen en de protocollen achter de protocollen.’

Dit zijn de eerste zinnen van blogpost , die ik vorige week per toeval ontdekte. Het is een prachtig, filosoferende blogspot.

Heb erg lang getwijfeld of ik ook dit blog via mijn eigen blogsite met jullie wilde delen. Reden vnl omdat de schrijver (Sytze) niet de hele tekst wilde laten kopiëren. Dat begrijp ik echter volkomen en respecteer ik ook. alleen hoop ik echt dat dit niet de drempel verhoogd om deze blog te lezen.

Het past prima in de laatste dagen van dit jaar. Het is te mooi en aansprekend om dit niet op deze manier te delen. Deze blog beschrijft het ziekenhuis, de patiënt, het ziek-zijn vanuit een hele andere gezichtshoek. Toch ook heel, heel erg herkenbaar.

Dus daarom wil ik u, jou dringend adviseren om hele blogspot via deze link te lezen. Misschien wel vaker dan 1x….:

http://sytzesteenstra.wordpress.com/2014/11/

geschreven door Sytze Steenstra.

‘U weet het niet zeker, ik weet het niet zeker, wij weten het niet zeker: er moeten heel wat protocollen worden weggepeld voor je daar aankomt, kunt proberen een afweging te maken tussen cel-muis-mens-verdriet-individu, en bij de volgende arts, bij de volgende balie, begint alles van voren af aan.’

Zou nog veel meer aansprekende delen van dit blog kunnen kopiëren en hier plaatsen. Dat doe ik niet. U moet echt de gehele blogpost lezen, via bovenstaande link.

Ik wens u en jou een goede jaarwisseling. Voor 2015 een goed en gelukkig jaar. Met vooral een stabiele en hopelijk betere gezondheid. Voor u, jou, uw dierbaren. Voor iedereen.

 

