Hoe kom ik op dit moment aan (correcte) data?

Bij de HA heb ik nog niet om inzage in mijn dossier verzocht. Wel merk ik dat daar de verslaglegging niet volledig en correct is. Kortgeleden kwam ik er achter dat mijn “hoofddiagnose’ niet duidelijk vermeld staat. Dit is inmiddels gewijzigd op mijn verzoek (wat ook noodzakelijk was).

Vorig jaar meldde ik terugkerende symptomen, die goed te behandelen zijn met medicatie. Alleen vind ik het onnodig en vervelend om steeds met dezelfde klachten naar de HA te moeten. Dus vroeg ik telefonisch om een recept. Ik had helaas een onbekende assistente aan de telefoon, die moest overleggen met een nieuwe waarnemend arts….Correcte verslaglegging blijkt dan essentieel. Er was nl nergens in het dossier te vinden dat ik de eerste keer deze symptomen wél heb besproken en laten zien in de praktijk. Deze waarnemend arts wilde in eerste instantie geen recept uitschrijven, omdat dit steeds telefonisch was gebeurd. Dit begreep ik wel, alleen het klopte dus niet. Ik baalde enorm, maar kon alleen maar (onder protest) een afspraak maken om weer naar de praktijk te komen. Uiteindelijk vroeg ik om een compromis: deze keer recept voorschrijven na telefonisch overleg. De volgende keer bij deze symptomen weer naar de praktijk. Zo geschiedde. Met mijn dringende verzoek om één en ander correct vast te leggen….

Ik heb slechts in één ziekenhuis direct inzage in mijn medisch dossier. Tenminste…..alleen in de bloeduitslagen van het afgelopen half jaar. De verslagen van opnames, operaties, medicatieoverzichten enz ontbreken. De labuitslagen zijn per uitslag te zien. Dat betekent dus dat ik voor de uitslagen van 1 bloedafname, diverse keren moet klikken om alle uitslagen te zien. Ook zijn ze daardoor moeilijk te vergelijken. Het zou veel handiger zijn als alle uitslagen per datum zijn weergegeven. Nog liever van een aantal data naast elkaar. De uitslagen zijn ook pas na een week te raadplegen. Allemaal verre van ideaal. Maar goed, het is een begin zullen we maar zeggen.
Verder krijg ik (als ik daar om vraag) labuitslagen van een ander ziekenhuis via de mail. Maar behalve labuitslagen zijn er ook nog andere data, bijvoorbeeld temperatuur, bloeddruk, hartslag enz. maar ook uitslagen van onderzoeken. Of ontslagbrieven na een ziekenhuisopname. Deze bevatten vaak een samenvatting van de ziektegeschiedenis en de opname. Helaas bevatten deze ook nogal eens fouten.

Omdat ik nog geen PGD heb, vroeg ik vorige week om een kopie van mijn laatste ontslagbrief. Ook deze bevatte een storende fout. Het probleem is dat het zeer veel inspanning vraagt om dit gecorrigeerd te krijgen. Als een brief accoord is bevonden door de hoofdbehandelaar, is wijzigen bijna onmogelijk (soms is een een schriftelijke procedure via de directeur Medische Zaken bijvoorbeeld noodzakelijk ). Zie ook dit blog van @Vederzwaar: http://vederzwaarwp.wordpress.com/2013/04/14/dossiers-records/ over opvragen en inzien (relatief klein) dossier met al veel fouten….en haar daadkrachtige genomen stappen om een belangrijke brief voor haar dossier te laten wijzigen: http://vederzwaarwp.wordpress.com/tag/dossier/
Zelf heb ik deze week nog een telefonisch consult bij mijn arts en zal ik de fout in de brief met hem bespreken en overleggen op welke manier dit gecorrigeerd kan worden.
Op linkedin kreeg ik deze reactie op blog 1 : ‘ook het digitale correctierecht zou veel sneller en werkbaarder moeten.( nu kan het maanden duren en kan er uit risicomijding van artsen langdurig foute, irrelevante of achterhaalde informatie steeds opnieuw blijven opduiken).’
Eigenlijk zou zo’n brief voor accodering gecontroleerd moeten worden door de patiënt, voordat deze in een mogelijk PGD geplaatst kan worden.
Als het PGD de centrale opslagplaats is/wordt dan is het (net zoals nu (…)) zeer belangrijk dat alle informatie correct en betrouwbaar is. Het PGD zal door veel zorgverleners geraadpleegd (kunnen) worden. In ieder geval kunnen fouten worden voorkomen bij het steeds opnieuw samenvatten van bijvoorbeeld de ziektegeschiedenis bij consultatie van een nieuwe zorgverlener.

Dit blog is een bijlage bij blog over het samenstellen van een PGD: https://yvonneblogtmetzorg.wordpress.com/2014/07/22/op-weg-naar-een-pgd-deel2-de-volgende-stap/

PGD=Persoonlijk Gezondheids Dossier

