Beeldbellen (FaceTime) als standaard?! #Ehealth

imageAnno 2014. We gebruiken Skype, Google Hangout, FaceTime, Whatsapp, Twitter, enz.
Tenminste….voor privé en zakelijk gebruik.
In de gezondheidszorg wordt het weinig of sporadisch gebruikt. Hier en daar zijn kleine projecten die hier voorzichtig mee aan de gang gaan.
Ik vraag mij steeds opnieuw af waar toch de weerstand zit om deze mooie mogelijkheden te gebruiken. Soms hoor ik opmerkingen over onveilig. Maar die bedenkingen blijken vooral aan de zorgverleners kant te zitten. Veel zorgvragers zien vooral de voordelen die deze mogelijkheden bieden.
Waarom is het wel mogelijk om een telefonisch consult (bel-afspraak) in te plannen, maar wordt het plannen van een beeldafspraak zelden aangeboden? 
FaceTime is dus eigenlijk een soort Skype, beschikbaar op een Apple devices (en wordt vaak genoemd als stabiel en veilig). Een groepsgesprek is via deze verbinding (nog) niet mogelijk.
Google Hangout is beschikbaar op andere systemen (Android), evenals Skype. Er zijn nog veel meer mogelijkheden om te beeldbellen, maar die laat ik nu even buiten beschouwing.

Nu kiest een arts toch nog vaak voor een poli-afspraak ipv een bel-afspraak omdat hij de patiënt ook letterlijk wil zien.Het is natuurlijk wel goed om van te voren te bedenken welke consulten ervoor in aanmerking komen. De eerste afspraak na een chirurgische ingreep bijvoorbeeld lijkt het mij goed dat de arts de patiënt ook echt fysiek op de poli ziet, afhankelijk van de grote en plaats van de ingreep. Ook als er daadwerkelijk een behandeling plaats moet vinden, dan zal dat niet via een beeldverbinding kunnen. Tijdens >80% van de poli-afspraken die ik heb, vindt er bijvoorbeeld geen lichamelijk onderzoek plaats. Tijdens een beeld verbinding kunnen arts en patiënt elkaar letterlijk zien, een face-to-face gesprek voeren. Dat is in veel gevallen voldoende. Een deel van de patiënten zal zelf liever kiezen voor een fysieke poli-afspraak. Ik denk dat het ook goed is om af en toe inderdaad een fysieke poli-afspraak te maken.

Natuurlijk vraagt een beeldbel-afspraak een aanpassing in manier van werken:
-Zowel de zorgverlener als de zorgvrager moeten de beschikking hebben over dezelfde inbeltoepassing.
-bij het inplannen van de afspraak moet duidelijk staan dat het om een beeldbel afspraak gaat en via welke verbinding ( bijv FaceTime). Hier zal dus bijv een code/omschrijving voor moeten worden afgesproken.
-als de patiënt voor het eerst een afspraak heeft via deze verbinding, zou vóór die tijd een keer een ‘testverbinding’ moeten plaatsvinden. Dit kost de eerste keer dus extra tijd. Naar mijn idee hoeft dit zeker niet door de arts te gebeuren, maar kan dit door een medewerker (m/v) van het afsprakenbureau, de poli, of ict gebeuren.
-als de verbinding goed werkt kan de arts ( verpleegkundige) verbinding maken met de patiënt op het afgesproken tijdstip. Blijkt de verbinding niet te werken dan kan er een telefonisch consult plaatsvinden of indien noodzakelijk alsnog een poli-afspraak gemaakt worden. Door het vooraf maken van een testverbinding, kan dit eventueel al eerder worden gecorrigeerd.

Uiteindelijk levert het veel winst op. In eerste instantie vooral voor de patiënt. Het scheelt zoveel tijd en met name energie!  Zie ook deze blogs: Een ziekenhuis afspraak heeft veel impact! http://wp.me/p3EO4M-el en Een afspraak maak je niet alleen. http://wp.me/p3EO4M-dO

Regelmatig reis ik heen en weer naar de poli voor een gesprek van 10(!) minuten (soms met een totale wacht- en reistijd van 3-4 uur). Bij thuiskomst denk ik dan regelmatig: dit had echt ook prima via  beeldbellen gekund. Uiteindelijk zal het denk ik ook winst voor de arts opleveren, hoewel daar de winst kleiner voor zal zijn. Voor de zorginstelling zal het op den duur kunnen betekenen dat wachtruimtes kleiner kunnen. Deze dure meters kunnen dan bijvoorbeeld gebruikt worden voor behandelkamers.

Hopelijk is over een jaar (?) in vrijwel elk ziekenhuis de mogelijkheid om naast een (fysieke) poli-afspraak en belafspraak (telefonisch consult), ook te kunnen kiezen voor een beeldafspraak (en ook voor e-mail en/of bijvoorbeeld whatapp (…)).
Mogelijkheden zijn er echt genoeg, nu nog een inhaalslag maken om dit als standaard in te voeren (dus niet als projecten links en rechts in het land). Een standaard waarbij arts en patiënt samen een keuze maken in het belang van de patiënt!

aanvulling via Twitter via @Pauline_Poet (Pauline Gransier)
“Als slechthorende wil ik juist graag beeld kunnen bellen met alle instanties waar ik afhankelijk van ben. Niet alleen in de zorg.
Veel doven/slechthorenden hebben n Iphone vanwege FaceTime voor t liplezen/beeldspraak.”

Meer info ook hier:
http://www.facetalk.nl/faq/#algemeen

 

 

