Denken moet!

Exif_JPEG_PICTURE

Gastblog  van Zoonlief :

Zoonlief (inmiddels 10 jaar) vroeg mij de afgelopen 2 weken bijna elke avond: Mam, weet jij iets waar ik over na kan denken? Ik begreep direct al dat hij daarmee niet het overdenken van de dag bedoelde, maar iets anders.
Wat bedoel je precies? Over welke dingen wil je nadenken?
Nou…waarom dingen zo zijn en hoe dat kan enzo.
Ik zei hem in de loop van de week dat het wel een beetje op filosofie leek.
“Filosowie?” ” Filosofie”. Ik probeerde hem uit te leggen wat dat ongeveer was (met de minimale kennis die ik daar over heb).
Manlief zei gister: “Je kunt ook een brief gaan schrijven aan een vriend of…aan een denkbeeldig iemand.”
“Dan wil ik liever weer een blog schrijven.” (hij schreef ooit eerder een blog:
Pesten http://wp.me/p3EO4M-8A).
Dan kan ik mensen iets leren en ook helpen nadenken”.
En dus schreef hij (in 5 minuten!) onderstaand blog:

Denken moet

Waarom schrijven we met letters en niet met tekens?
Tekens kunnen veel duidelijker zijn dan letters.
Woorden, wat zijn dat eigenlijk?
Waarom schrijf ik met letters die woorden vormen?
Ik vind het maar vaag.
Ik wil jou laten (na)denken over dit onderwerp.
Laten denken over iets onoplosbaars.
Zonder denken waren er geen woorden en letters.
Dus DENKEN!

