Wat zullen we deze week eens gaan slikken?

images
Gisterenavond. Beetje zappend beland ik weer eens bij DWDD. Het programma is verplaatst naar een ander tijdstip en een andere zender. Voor mij daardoor een beetje uit beeld, maar niet zo’n probleem.

Ik beland midden in een gesprek waarbij ik Arie Boomsma zie zitten met nog een gast (dit blijkt René Gude te zijn). Ik hoor ook de woorden Ritalin en ADHD.

Ik dacht eerst nog…oh heeft dhr Boomsma ook ADHD? Wist ik niet, nou ja…je kunt niet alles weten en eigenlijk heb ik ook niet zoveel aan deze informatie.

Maar…er blijkt iets heel anders besproken te worden. De heren hebben bedacht dat het wel eens zinvol kan zijn om een dag Ritalin te slikken, om te kijken wat voor effect dit heeft.

En ja hoor…het gaf een betere concentratie. Maar ook een soort van “strak, speed” gevoel (…). En een ander voelde zich juist uitermate kalm (Filemon, die het voor het programma spuiten en slikken wel eens had getest). Volgens dhr Gude is het vervolgens zo dat als je er rustig van wordt, je dus ADHD hebt, want dan werkt het (…).

Waarom deden de heren dit experiment? Omdat je wel wilt weten wat dit middel met je doet. De groep “ADHD-ers” (zoals de heren dit noemden) hebben het gewoon nodig. Punt. Maar er is ook en groep “vrije gebruikers”, bijv. studenten die dit in hun examenperiodes slikken. Of ouders in Amerika die de pillen van hun kinderen mee snoepen. Je wilt toch weten wat je kind slinkt….?!

Binnenkort is de “groep ADHD-ers”  afhankelijk van de gemeente voor oa de Ritalin, zonder dat daarbij duidelijk is hoe dat verder begeleid gaat worden. Dat lijkt mij pas het echte (ongewilde) experiment!

De heren spraken verder: Onze samenleving is prestatiegericht, mag je dan geen middel nemen dat je helpt prestaties te verbeteren? Je creativiteit in het verzinnen van doelen neemt af, maar de middelen worden wel beter (dit was zo vaag dat zelfs Matthijs van Nieuwkerk het spoor bijster raakte).

“Wij hebben het natuurlijk niet nodig…maar voelde ons wel super alert en een beetje alsof we drugs (speed) hadden gebruikt. Maar wij hebben het natuurlijk niet nodig”, herhaalde Arie Boomsma 3x.

De heren overwegen het misschien maar eens een maandje te gaan slikken. Want een dag…tja da’s maar een dag. Maar dan wel onder medische begeleiding. Of was 1 dag toch meer dan voldoende?

Waarom zou je geen stoffen tot je mogen nemen die je leven aangenamer maken (…).

Daarna zegt Arie dat je door dit middel te slikken om je concentratie  te verbeteren (voorbeeld een jongen die het vanaf 6e slikt ivm ADHD) je op je 18e niet meer weet wie je echt zelf bent. Je leert eigenlijk ook niet zelf een manier om goed te concentreren. Ho…maar wacht even. Dit experiment ging toch niet over de groep ADHD-ers die het middel gewoon nodig hebben?

De heren aan tafel spraken zichzelf tegen. Het was een zelfbedacht experiment, met een niet zo heel goede doelstelling. Het leek er (voor mij) eigenlijk op alsof de heren een excuus nodig hadden om ook eens (gezellig met z’n allen) een dagje Ritalin te slikken.

En wat is de volgende stap? Wil je van elk middel weten wat het effect is op een lichaam? Een middel dat je lichaam eigenlijk niet nodig heeft (vlgs dhr Boomsma)?

Ben benieuwd welk middel de heren volgende week gaan slikken….

 

 

