Let op uw Eigen Risico! #uitgiftegesprek

DSC_0104

Oh…dacht ik, dan zullen er zeker patiënten zijn die aan de balie bij de apotheek zeggen: laat die uitleg maar weg. Ga wel ff googlen. Scheelt mij mooi weer een paar euri. Helaas, die vlieger gaat dus waarschijnlijk niet op.

Waar ik het over heb? Vanaf 1 januari moet de apotheek op een factuur aangeven wat de kosten zijn voor de medicatie en wat de terhandstellingskosten (zeg maar de kosten voor uitleg en controle, zie verder in dit blog) zijn.
Voor een recept voor medicatie van Eerste Uitgifte (EU) krijgt de apotheek nu 12 euro, voor een herhaalrecept( UR=Uitsluitend op Recept) 6 euro (per medicatie).

Er verandert eigenlijk niets voor u of mij als patiënt, alleen kunt u nu zien waarom de medicatie bij een eerste recept duurder is dan bij een herhaalrecept (wat ik mij wel eens af heb gevraagd).
Bij èlke uitgifte (EU en UR) moet de apotheek de dosering, stofnaam, toedieningsvorm en interactie met andere medicatie controleren (6 €)  De apotheker heeft de wettelijke taak om bij de eerste uitgifte een uitleg te geven over het gebruik (eventueel schriftelijke informatie mee te geven, (6+6=12 €)).

 

Aanvullende informatie

Veel verzekeringen hebben een voorkeursbeleid (preferentiebeleid). Dit betekent dat van bepaalde geneesmiddelen alleen de goedkoopste variant wordt vergoed. Dit wordt het voorkeursgeneesmiddel genoemd. Voorkeursgeneesmiddelen zijn ook voordeliger voor de patiënt. Je betaalt hier namelijk (aanpassing 10/jan: bij de meeste verzekeringen) geen eigen risico voor. De terhandstellingskosten vallen wel onder het eigen risico!!!

Als het medisch noodzakelijk is dat je de duurdere variant van bepaalde medicatie nodig hebt dan moet de arts dit duidelijk aangeven op het recept. De verzekering bepaalt dan of en hoeveel je voor dit geneesmiddel vergoed krijgt. Deze duurdere variant (niet-voorkeurs geneesmiddel) valt wel volledig onder je eigen risico.
Er kan alleen sprake zijn van medische noodzaak als je het voorkeursgeneesmiddel al een keer hebt gebruikt. De verzekeraars hebben apothekers gevraagd dit te controleren. Het is dus mogelijk dat de apotheker afwijkt van het recept en toch het voorkeursgeneesmiddel meegeeft. Dit zou wel nou overleg met de arts moeten. En dat gebeurt in de praktijk niet altijd. Dit kan tot vervelende situaties leiden. Vooral als er nieuwe medicatie aan de lijst van voorkeursmedicatie is toegevoegd (per 1 januari). Lees de brief in deze link maar eens over preferentiebeleid medicatie voor patiënten met een te traag werkende schildklier of zonder schildklier.
http://t.co/iL0CoBsr4b

Ik vraag mij nu wel af of de apotheker ook 12 euro in rekening mag brengen als ik aangeef dat ik de informatie wel ga googlen of alleen de bijsluiter lees. Volgens mij gebeurt dit nl al regelmatig in de praktijk. Hierop kon ik geen antwoord vinden. Maar ik denk dat dit bedrag ‘gewoon’ wordt gedeclareerd, omdat de uitleg de wettelijke taak is van de apotheker. Het zou ook tot ongewenste situaties kunnen leiden.

Soms gebeurt het ook dat je er later achter komt dat de informatie van de apotheker niet volledig was, dus misschien niet klopte. Vooral bij aandoeningen die weinig voorkomen of een afwijkende behandeling. Mag/moet je verwachten van een apotheker dat deze wel alles weet over de werking van de medicatie bij een specifieke aandoening? Of de voorgeschreven dosering niet te hoog of juist te laag is? Want juist over de uitzonderingen en bijvoorbeeld interactie met andere medicatie is niet alles op internet te vinden. Dit vereist maatwerk. En dat is wat ik eigenlijk verwacht van een apotheker. Daarvoor zou de apotheker dan weer inzage in het dossier van de patiënt nodig hebben…..

En hoe zit het als de medicatie aan huis wordt bezorgd? Of bijvoorbeeld wordt afgeleverd bij een verpleeghuis? Ik kan mij niet herinneren ooit gebeld te zijn door een apotheker bij de start van nieuwe medicatie die aan huis bezorgd werd. Door de splitsing van de kosten op een factuur is het nu wel te zien welke kosten er in rekening zijn gebracht.
Voor mij persoonlijk maakt het niet zo veel uit, omdat ik toch al heel snel het maximum van mijn Eigen Risico heb bereikt. Maar ik wil wel graag dat een factuur klopt, dus dat ik ook inderdaad (een aanbod voor) de uitleg heb gekregen bij een eerste uitgifte.
Bijna alle facturen worden overigens rechtstreeks naar de verzekering gestuurd. Maar er volgt vaak wel een overzicht van het te betalen Eigen Risico.
Aan de andere kant is het zo dat de apotheker geen aparte vergoeding krijgt als een patiënt, arts of medewerker van bijv. ziekenhuis of thuiszorg belt, faxt of mailt.

Er zijn inmiddels ook patiënten die zeggen: Ik wil graag een recept voor een (half) jaar. Deze medicatie gebruik ik al heel lang en zal ik ook nog wel jaren moeten gebruiken. Nu mag de arts max. voor 3 maanden voorschrijven. Ik denk dat dit terecht is. Al gebruik je medicatie soms jaren achter elkaar, daar kan heel onverwachts verandering in komen. Dan heb je natuurlijk net voor een jaar medicatie opgehaald. Medicijnen mogen niet terug naar de apotheek, ook niet als doosjes nog dicht zitten enz. Dit schijnt oa te maken te hebben met de bewaartemperatuur en andere factoren.

Wat er onder eerste uitgifte wordt verstaan:
-medicatie die de patiënt letterlijk voor het eerst krijgt voorgeschreven.
-wijziging van dosering
-wijziging toedieningsvorm (dus bijv. zetpillen ipv tabletten)
-medicatie die u langer dan 12 maanden niet hebt gebruikt
-als niet objectief is vast te stellen is of je de medicatie hebt gebruikt. Bijv. als je een antibioticakuur hebt gehad in de vakantie via een andere apotheek. Stel deze apotheek heeft hiervan geen bericht gestuurd naar de eigen apotheek. Je eigen apotheek moet dan evt. bellen om dit te controleren. Dit kost soms erg veel tijd. Mogelijk dat de apotheek dan maar gewoon aanneemt dat medicatie eerder is voorgeschreven in de afgelopen 12 maanden. Bij mij komt ook de vraag op: als ik medicatie start in het ziekenhuis en de medicatie wordt daarna voor het eerst via de eigen apotheek geleverd. Wordt dit dan wel berekend als een Eerste Uitgifte? Als het goed is (…) heb ik over de nieuwe medicatie ook al uitleg in het ziekenhuis gekregen!

De apothekers zouden trouwens liever gewoon een vaste (gemiddelde) prijs voor elk recept willen van 9 euro. Dit zal echter vooral voor de mensen die veel medicatie langdurig moeten slikken duurder zijn.
Tot die tijd is het voor u als patiënt toch raadzaam om op te letten welke medicatie nu wanneer krijgt voorgeschreven enz. Het kan nl wel van invloed zijn op uw Eigen Risico!

Kijk voor de vergoedingen de voorwaarden van uw eigen verzekering na
Of lees dit artikel van de consumentenbond Alleen Univé, VGZ, UMC, Bewuzt, IZA….. http://t.co/TG1rXZdxdO #Voorkeursmedicijnen #eigenrisico

oh…en bij de dienst apotheek kunnen de kosten nog anders zijn: http://www.gelderlander.nl/regio/de-vallei/vrouw-86-weigert-pil-van-33-euro-van-dienstapotheek-ede-1.4362988#.U3cBbsYZ8eI.twitter

15-8-14 Apotheken geven (te) weinig bij eerste uitgiftegesprek:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/apothekers-brengen-slecht-uitgiftegesprek-in-rekening/SrZnho!iRfeLMwPXt8Gw/

30-03-15  Schippers: ‘Gesprek is verplicht bij de eerste uitgifte’
http://www.knmp.nl/nieuws/schippers-2018gesprek-is-verplicht-bij-de-eerste-uitgifte2019?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

23-8-15  Schippers: betalen voor uitleg apotheek blijft
http://nos.nl/artikel/2053126-schippers-betalen-voor-uitleg-apotheek-blijft.html

Omdat dit (verplichte!) uitgiftegesprek veel (soms zelfs agressieve reacties) uitlokte aan de balie bij de apotheek, is besloten deze kosten niet meer apart te vermelden op de apotheeknota per 1-1-2016. Lees de uitgebreide toelichting: http://www.skipr.nl/actueel/id23713-begeleidingsgesprek-niet-meer-apart-op-apotheeknota.html

