Blijf zitten waar je zit…?!

 

De discussie over keuzevrijheid in zorgverzekeringsland? Ik volg m wel zo’n beetje, maar vanaf de zijkant. Heb er nl een heel dubbel gevoel bij.

Ik ben chronisch ziek en heb veel medische zorg nodig. Ooit heb ik een verzekering afgesloten met een redelijk uitgebreide aanvullende verzekering en ook een klein deel aan tandheelkosten verzekerd. De kosten die ik niet vergoed krijg kunnen we (gelukkig) tot nu toe nog steeds betalen.
Ik denk er eigenlijk niet over om mij nu te verdiepen in overstappen. Ben nl heel erg “blij” dat ik in een land leef waar de medische zorg op een vrij hoog niveau ligt. Waar er in ieder geval de mogelijkheid is om mij te verzekeren.
Ik baal elk jaar wel weer, als ik mijn eigen bijdrage binnen een maand (of is het een dag?!) al heb opgebruikt. Maar dat zegt ook weer genoeg. Als ik alle kosten zelf zou moeten betalen….dan had ik hier nu niet gezeten!

Aan de andere kant besef ik ook heel goed, dat de kosten voor een zorgverzekering voor sommige mensen niet of nauwelijks op te brengen zijn. Reden waarom sommige mensen voor een beperkte aanvullende verzekering (of helemaal geen aanvullende verzekering) hebben gekozen. Omdat die persoon bij het afsluiten misschien gezond was, maar moest rond zien te komen van een minimum inkomen. Als dezelfde persoon (of een ander gezinslid) daarna een ernstige (chronische) ziekte krijgt, kunnen de kosten razendsnel oplopen. Dan kan het betekenen dat er geen geld is voor bepaalde hulpmiddelen of bijvoorbeeld fysiotherapie. Onder hulpmiddelen worden niet alleen rollators en brillen gezien. Ook bijvoorbeeld incontinentiemateriaal. Dat zijn kosten die dagelijks en soms jaren door kunnen lopen.
Gevolg: sommige mensen kunnen bijvoorbeeld het betere, duurdere incontinentiemateriaal niet betalen. Moeten zich dus zien te redden met andere middelen. Gevolg: niet meer naar buiten durven, sociale isolatie. En dat kan helemáál niet, in de participatiesamenleving die we nu moeten vormen…

Als je dan ook nog hoort en ziet dat een apotheek bepaalde artikelen niet per stuk wil of kan leveren, maar alleen per verpakking van x (bijv 30) stuks, dan is dit helemaal zuur. Gevolg: bij bijvoorbeeld overlijden, blijft er een grote hoeveelheid ongebruikt materiaal achter. Die wel betaald is met de financiële middelen voor de zorg…..Waar de hoogte van de premie van onze ziektekostenverzekering mede door bepaald wordt

Of bijvoorbeeld sommige reumapatiënten. Waar sinds dit jaar voor is besloten een maximum te stellen aan het aantal fysiotherapie behandelingen. Sommige patiënten hebben veel baat bij zo’n behandeling. Nee, ze zullen er niet door genezen. Maar soms zorgt het er wel voor dat mensen minder pijn hebben of dat men zich na de behandeling net even iets beter kan bewegen…..Dan toch maar zelf een aantal behandelingen betalen, boven alle extra kosten die er al zijn? Dan wordt fysiotherapie een soort luxe of cadeautje voor jezelf 😦

Overstappen dan maar? Dan begint het drama van verzekeringen uitzoeken en vergelijken. Iedereen weet wel dat dit heel veel tijd en energie kost. Energie die een (chronisch) zieke vaak nauwelijks heeft…. en dan blijkt ook dat het toch moeilijker is om over te stappen.

Dus ik hou mij maar een beetje afzijdig van deze discussie. Ik hoop elk jaar maar weer dat de eigen bijdrage niet verder zal worden verhoogd. Dat alle medicijnen, hulpmiddelen enz. die nodig zijn, vergoed zullen blijven.
Ik kan daarom nu alleen maar blij en dankbaar zijn dat ik een voor mij geschikte (aanvullende) verzekering kan betalen. Als bijvoorbeeld infuustherapie thuis niet of maar gedeeltelijk vergoed zou worden, dan zou ik wel op zoek moeten gaan naar een andere oplossing. Voor mij is dat namelijk letterlijk van levensbelang….

Nogmaals: ik maak mij wel echt zorgen om de mensen die elke maand geld tekort komen, doordat ze bijvoorbeeld in de bijstand zitten. Waar een ziektekostenverzekering een nog grotere aanslag is op het budget. En er dus meestal geen geld is voor een uitgebreide aanvullende ziektekosten verzekering. Als één van de gezinsleden dan ook nog eens (chronisch) ziek wordt en de verzekering nèt niet die medicijnen of fysiotherapie vergoedt die nodig zijn…….Dat levert echt schrijnende situaties op!

Overstappen en keuzevrijheid….het klinkt mooi en positief, maar als je je daar echt in vast moet of wilt bijten….. dan blijkt dit toch in de praktijk heel erg lastig. Ik begin er in ieder geval nu niet aan.
“Blijf zitten waar je zit en verroer je niet….”

Reactie via twitter:

@Hennya62 Nog ter aanvulling: zorgverzekeraar haalt je hulphond, je bed, je matras enz op als je veranderd.
Je moet wel blijven zitten waar je zit anders heb je geen bed, hulphond en matras.

