Eureka, met hulp van Twitter….

Dit blog gaat over een heel specifiek zorgprobleempje. Maar eigenlijk is de moraal van dit verhaal: Soms ligt een oplossing om de hoek, je moet m alleen even weten te vinden!

Afgelopen week plaatste ik een oproep op Twitter: Specifieke vraag: wie heeft er een Applix tafel pomphouder (rekje voor sondevoedingspomp) en wil deze kwijt of kan er een foto van maken?Ik zou zoiets willen laten maken (door metaalbewerker?!) als houder voor infuuszak en pomp. Infuuszak in tas klemt vaak af alarmeert dan Ik liep al langer met deze vraag rond, omdat andere ideeën/oplossingen niet toereikend waren.

Wat was het probleem? Ik moet ’s nachts 1,5 liter van een bepaalde infuusvloeistof (NaCL 0,9%, zeg maar een zoutoplossing) toedienen, aangevuld met mineralen en vitamines. Deze zakken doe ik in een speciale rugzak. Sommige patiënten gebruiken een infuuspaal. Maar daar kan ik de trap niet mee op en af. En een infuuspaal past niet naast mijn bed.

Zakken van 1,5 liter bestaan niet. Ik kan dan eerst een have liter en daarna een liter toedienen. Dat vind ik zelf niet prettig omdat ik dan (in mijn geval) een infuus moet omzetten laat in de avond/begin van de nacht.

DSC_0092

Dus was het eerste idee om een twee-weg systeem te gebruiken, zodat de zakken tegelijk in kunnen lopen. Dat kan dus alleen als de vloeistoffen en de toegevoegde mineralen ook gemengd mogen worden. Ik probeerde 2 soorten systemen uit, maar deze knikte allebei boven de aansluiting. Gevolg: alarmerende pomp, omdat deze lucht aanzuigt.

De TPV-verpleegkundige kwam met het idee om de 2 zakken terug te hevelen in een zak die normaal voor kinder-tpv wordt gebruikt. Dit idee leek in eerste instantie te werken. Maar door het gewicht van de zak, werd ook hierbij de slang regelmatig dichtgedrukt. Dus dan ook weer een alarmerende pomp. Door de zak op een andere manier in de tas te hangen, werd het afklemmen en alarmeren al wel een heel stuk minder!  Maar…toch nog te vaak naar mijn zin. Geloof mij…zo’n piepende pomp vlak naast je bed…midden in de nacht…..daar word je niet vrolijk van. Ook zit de infuusnaald vlak boven mijn elleboogsplooi. Daarom moet ik mijn arm dus (ook als ik slaap) gestrekt houden. Dat lukt natuurlijk niet altijd…..dus dan alarmeert de pomp weer. Dus alles wat de kans op een piepende pomp kan verminderen, is zeker het proberen waard!

Als de pomp alarmeert moet ik half in het donker een speciale klep van de tas openen en dan de tiptoetsen bedienen. Dit lukt ook niet altijd even goed.

Nu heb ik in het verleden ook ORS gehad via een andere merk pomp. Daar zat een tafelmodel infuusrek bij. Maar ja…die moest ik toen inleveren. Dus ik wilde op zoek gaan naar een dergelijk rekje. Of een andere mini-infuuspaal. Deze dan door een metaalbewerker laten aanpassen, zodat er een andere type pomp op past.

Ik probeerde manlief ook uit te leggen wat ik bedoelde. Deed nog een poging om dit te tekenen, maar dat was niet zo’n succes.

Mijn oproep op twitter leverde al snel (!) een foto op van het bedoelde rekje (@Iefonnuh1 bedoel je deze? http://t.co/sCrNlzjT9u ) Èn het aanbod om dit rekje op te sturen. Het rekje was defect en de gebruiker was toe aan een nieuwe. Ik was echt verrast door de snelle respons en het aanbod. Echt helemaal happy!

Ik liet manlief de foto zien…en hij zei: Ik heb wel volgens mij wel een soort standaard (op “de zaak”, een kledingwinkel) die misschien ook wel bruikbaar is! Ik keek hem verbaasd aan. Natuurlijk was ik hier erg benieuwd naar! En….het bleek eigenlijk exact te zijn wat ik nodig had!!!

Een redelijk stevige voet. Met daaraan een buis waar de pomp aan vast gemaakt kan worden. Bovenin een haak om de zak(ken) aan te kunnen hangen. Het geheel kan ook nog in hoogte versteld worden. Ik was echt super blij!! Eigenlijk ook een beetje overrompeld. Dat de oplossing zo dichtbij was!!

                                                                     DSC_0085              

Inmiddels heb ik deze infuusstandaard 3 nachten uitgeprobeerd. Ideaal!! Let wel, hij (of zij?) is alleen binnenshuis handig. Door de stevige voet (nodig tegen het kiepen) is hij ook wat zwaar. Daarbij komt ook nog het gewicht van de infuuszak. Maar verder….Geen afknellende slangen meer. En ik kan heel makkelijk bij de display van de pomp!

DSC_0087Mocht iemand ook op zoek zijn naar een dergelijke standaard. Of gewoon denken…hé, dat lijkt mij eigenlijk ook wel handig. Laat dan even een reactie achter!

Voor iedereen die denkt, wat een lang verhaal en was dit nou echt zo’n probleem? Nee…het was geen groot probleem. Maar een onderbroken nachtrust door een alarmerende pomp…op de duur breekt je dat een beetje op.

En wat ik aan het begin al zei: soms ligt de oplossing voor een probleem ècht om de hoek. Je moet alleen wel goed zoeken. En onderschat #dekrachtvantwitter niet!

NB @Noatweet bedankt voor de foto. Daarmee heb je mij enorm geholpen. Succes alvast met jullie komende actie Forza4noa ! @SorgenteBV en @KeesDiemel ook bedankt voor jullie hulp. @SorgenteBV (leverancier sondevoeding, drinkvoeding enz) wilde belangeloos meedenken en werken (ik bestel mijn infuusbenodigdheden niet via deze leverancier). Klasse!

20/1 dit weekend kwam ik er achter dat de lege zakken (kindertpv zakken met koppel slangen) per stuk 12,75 euro kosten!! Omdat ik nu dit rekje gebruik, knellen de slangen niet meer af (en ik kan er dus gewoon mee rondlopen, trap op en af). Dus…ik heb de volgende bestelling van deze zakken geannuleerd en ga nu gewoon weer een koppelslang gebruiken. Weet nog niet wat die per stuk kosten, maar deze zijn aanzienlijk goedkoper!
Zo zie je maar dat zelf meedenken ook nog geld kan besparen!

