Van wortels eten ga je dubbelzien?!

DSC_0081

Het is echt niet meer te volgen en ik weet ook niet meer welke publicaties betrouwbaar zijn.
Inmiddels ziet iedereen groen van de broccoli. De buikpijn is niet meer te harden door de kilo’s appels mèt pitten en klokhuis. Maar ja…alles voor je gezondheid hè?
Na jaren volkorenbrood gegeten te hebben…oeps helemaal fout dus. De oermens at toch ook geen granen? Dom dus. Was dat dieet van dhr Dukan niet eens zo slecht bedacht. Veel, heel veel vlees eten. Een glasje wijn per dag erbij. Wacht….2 per dag. Of waren het nou 2 glaasjes port? Oh ja..en ontslakken natuurlijk! Of had ik mij toch beter kunnen aansluiten bij de aanhangers van “raw-food” ?
Oh nee…noten. Elke dag een handvol noten eten. Dacht u jarenlang dat noten en pinda’s dikmakend zijn. Fout! De gemiddelde noteneter (…) schijnt juist slank te zijn. Oh ja, deze studie werd trouwens wel gesponsord door de notenindustrie, maar die hadden geen invloed op de uitkomst…… (Wetenschap & Gezondheid – VK http://t.co/CLorYEqvcz via @volkskrant).
Behalve producten die we wel of niet moeten eten om gezond te blijven, volgen ook veel mensen een dieet om af te vallen. Met wisselend resultaat. De keuze in diëten is enorm. Ach, bijna iedereen kent wel de verhalen over extreme diëten. Met alleen maar brood of vlees of…ananas?! Bij veel diëten hoort ook nog een zogenaamde dieetgoeroe. Toch zijn er soms wel mooie resultaten geboekt na het volgen van een dieet. Maar dat komt volgens mij niet door deze goeroes.

Regelmatig krijg ik zelf de vraag: heb jij ook een dieet? Mijn antwoord is meestal: jawel. Ik moet vooral veel en vaak eten. En het belangrijkste….het moet vooral Lekker zijn! Oké…dit is natuurlijk mijn makkelijke, beetje populaire antwoord.
Zoals sommige van jullie weten heb ik een short bowel, of wel een korte darm (in mijn geval (!) alleen nog een dunne darm van 1-1,5 meter). Dat betekent dat ik veel minder voedingsstoffen uit mijn voeding kan halen. Door veel en regelmatig te eten (in ieder geval voldoende calorieën!) krijg ik toch voldoende binnen. En propeer ik op gewicht te blijven, dus nièt af te vallen.
In de eerste periode van mijn ziek-zijn kreeg ik het advies om veel te drinken. Dus dronk ik zo’n vier liter per dag. En (voor de grappenmakers) onder u, ik drink vrijwel geen druppel alcohol. Het maakte verder niet zoveel uit wat ik dronk (dacht men toen). Een aantal jaren gelden veranderde de inzichten. Men bedacht dat zoveel drinken wel eens “spoelend” kon werken. Dus geldt nu het advies om max 1-1,5 liter te drinken. In eerste instantie aangevuld met een liter ORS. Toen ook daarmee het Natrium te laag bleef, werd dit vervangen door een infuus (met de mineralen kalium, magnesium en fosfaat).

Ook een aanvullend advies om zo min mogelijk water te drinken. In alle andere dranken (bijv thee) wat suiker toe te voegen. Eigenlijk ook nog het liefst wat zout…maar dat is niet te doen. Sportdranken bevatten bijvoorbeeld steeds vaker zowel suikers als zout. Persoonlijk vind ik die niet erg lekker. Als ik wat drink, het liefst iets eten daarbij. Melkproducten 1-2 per dag, het liefst de zure producten zoals yoghurt en kwark. Niet teveel suikers. Af en toe wat bouillon. Alleen merk ik zelf dat dit soms ook laxerend werkt, hetgeen de diëtiste onbegrijpelijk vindt. Koolsoorten en (te pittige) kruiden veroorzaken vaak gasvorming en buikpijn. Dus het is vooral zoeken en proberen wat goed werkt. Noten….die verteer ik niet, dus eet ik ook weinig 😉
Afijn wat in dit en veel andere voedings -en dieetadviezen geldt: 1. inzichten veranderen voordurend 2. Een dieet is eigenlijk heel persoonlijk. Dus als u om gezondheids- of andere redenen (inclusief afvallen) een dieet wilt of moet gaan volgen: overleg zo nodig met uw huisarts of eventueel een diëtiste. Zoek samen een dieet wat noodzakelijk is, maar ook bij u past. Dan is het beter vol te houden en is de kans op succes ook groter! Enne…mocht u nu moeite hebben met het lezen van deze tekst (lettergrootte)…misschien moet u dan de wortels voorlopig niet in uw schoen stoppen. Gewoon zelf opeten! Tenminste…als u ze lekker vindt 😉

NB er zijn ook mensen die helemaal niets kunnen of mogen eten. Hoewel dit vaak wel enigszins went (heb zelf een keer ruim 3 maanden niet mogen/kunnen eten) verdienen deze mensen veel respect! Behalve de smaak enz, is eten ook een heel sociaal gebeuren. Mensen die niet mogen/kunnen eten zijn soms heel creatief en sterk (!) om daar toch een oplossing voor te vinden #kanjers #respect

