Natuurlijk het weer weer!

drop

We zijn er met z’n allen kei-goed in: mopperen over het weer. De een wat langer, harder en beter dan de ander. Een enkeling hoor je niet…die geniet alleen maar!

Waarom we zo mopperen? Ik denk omdat we er geen invloed op hebben. Het is 1 van de (weinige) dingen die ons overkomen. Het enige wat je soms kunt doen, is het ontvluchten. Vertrekken naar de Noordpool of juist naar een warm en exotisch land. Voor even, of voor lange tijd. Maar alleen als je daar de middelen voor hebt. En dan nog…..ondanks dat ik ook nog wel eens mopper over het weer en andere zaken….ik zou niet weg willen uit dit kikkerlandje.

Wat hebben we lang gewacht op deze zomer. Weet u het nog? De lente leek meer op een lange, koude, natte herfst. Op sommige dagen deed het zelfs aan de winter denken.

Af en toe zelfs de verwarming toch maar even aangezet. In mei zelfs nog! Want ondanks een dik vest, een dekentje op de bank en een warmte kussen in de rug, had ik het nog steeds koud.

Het is bijna niet meer voor te stellen, als je naar het weer van de afgelopen weken kijkt. Regelmatig stijgt het kwik boven de 30 graden, zelfs richting de 35 graden. En dus begint een groot aantal mensen weer te puffen en te mopperen.

Eerlijk gezegd moet ik mijzelf ook inhouden als de temperatuur boven de 28 graden komt. Ik kan gewoon niet zo goed tegen dit extreem warme weer. Nu hoor ik sommige mensen denken: extreem? In Zuid-Europa en heel veel andere delen van de wereld is het elke zomer zo warm. Klopt helemaal, maar hier zijn we het gewoon niet gewend. Ik in ieder geval niet.

Aan de andere kant: als je veel thuis bent, is het toch fijner om naar buiten te kijken als de zon schijnt!! Een grauwe, grijze lucht maakt een mens niet vrolijker. Geef mij dan toch maar een strak blauwe lucht met af en toe een wolkje.

Sommige chronisch zieken met bijvoorbeeld spier-en gewrichtspijn voelen zich vaak ook beter met dit mooie weer, omdat ze minder pijn hebben.

Terwijl andere (chronisch) zieken juist meer klachten hebben. Bijvoorbeeld mensen met hart-en longklachten.

Ikzelf heb een korte darm, waardoor ik snel een tekort heb aan zout en mineralen. Dit kan ik thuis aanvullen met een infuus, waar ik van alles aan toevoeg. Het is alleen nu belangrijk om te zorgen dat ik dit consequent doe. Eventueel de hoeveelheden bijstel. Hoewel het vaak niet leuk is en ook belastend, ben ik ook “blij” dat ik dit thuis kan doen ! In het verleden gebeurde het regelmatig dat ik enigszins uitgedroogd in het ziekenhuis belandde.

 

Ik ben niet zo van de tips geven (ben tenslotte geen arts) en ook niet van de lijstjes (hou niet zo van boodschappen doen 😉 ) En het RIVM heeft tenslotte al een hitteplan opgesteld….

Maar 1 tip wil ik u wel geven. Door de warmte verliezen we meer vocht, zout en mineralen. Nu hoor ik soms mensen wel eens zeggen: ik eet veel drop, da’s goed voor het zout (…). Het kan best zo zijn dat u drop lekker vindt, dus dan vooral van blijven genieten. Alleen voor de aanvulling van uw zoutgehalte is het niet zinvol. Het zout dat u eventueel zou moeten aanvullen is Natriumchloride, zeg maar keukenzout. In drop zit Ammoniumchloride, salmiak “zout”…….

En wat betreft het extreem warme weer: het weer zal ook weer omslaan. En dan mopperen we weer dat het zo nat en koud is buiten….Dus laten we nu een beetje extra letten op de mensen die het wat moeilijker hebben door de warmte!

