Met zorg op vakantie.

DSC_0606

Vakantie. Vrij. Tijd voor elkaar, tijd voor jezelf. Nieuwe dingen doen, mensen ontmoeten. Rust en actie. Een ander ritme. Maar ook zorgen dat sommige dingen gewoon doorgaan. Vakantie zie en ervaar ik ook steeds meer als een enorme luxe.

Vakantie begint al met voorpret, maar ook met voorbereiden. Blijven we dit jaar thuis? Gaan/kunnen we weg? Want vakantie betekent niet automatisch en altijd dat iedereen ook weg kan en wil. Al eerder moesten wij een vakantie uitstellen of eerder naar huis. Ook moesten we al een keer of 4 annuleren. Dit jaar hebben we lang gedacht niet weg te kunnen. Maar ook het vooruitzicht om gewoon lekker 2-3 weken thuis te zijn (zonder al teveel te moeten) is al fijn. Uiteindelijk kunnen we toch 2 weken weg. En daar zijn wij heel erg blij mee.

De ervaring leert dat er (met name de laatste jaren) altijd nog plek genoeg is. Met een beetje geluk ook nog met korting! Als we later boeken is de kans op annuleren ook kleiner. Het is gewoon vervelend om vlak voor vertrek te moeten annuleren. Ook omdat dit vaak betekent dat daar een medische reden voor is.

De laatste 10 jaar blijven we eigenlijk altijd in Nederland. Oh nee..we zijn 3 jaar geleden naar Duitsland geweest. Op acceptabele reisafstand van ons huis. Eigenlijk zijn daar 3 belangrijke redenen voor:

1. Een lange reistijd is fysiek te zwaar. Zowel met de auto, als ook met het vliegtuig. Als je met het vliegtuig gaat naar bijv een Zuid-Europees land, loopt de totale reistijd van huis tot plaats van bestemming al snel op naar een uur of 5-6.

2. Het is nodig dat de vakantieplek ook schoon en hygiënisch is. (evenals het eten!!!). Nu ben je daar ook in Nederland niet altijd van verzekerd. Maar de communicatie verloopt in ieder geval een stuk prettiger. De kans op een schoon “huis” (kamperen is al lang geen optie meer) is groter.

3. Zelf wil ik het risico niet lopen om in een buitenlands ziekenhuis te belanden. Hoewel je allerlei voorzorgsmaatregelen kunt treffen, zie ik dat nu nog niet zitten. De laatste 2 jaar is mijn gezondheid stabiel. Dus wie weet…Ik heb 1x tijdens een vakantie een paar dagen in een onbekend Nederlands ziekenhuis gelegen. Zelfs dat leverde al een aantal onvoorziene probleempjes op. Ook levert het erg veel stress voor man -en zoonlief op.

Afijn, wij noemen dit (waar gaat de vakantie naar toe) luxe-problemen. In Nederland hebben wij de laatste jaren prima vakantie kunnen vieren.

Voor vertrek dient alles natuurlijk ingepakt te worden. Nu ben ik met kleding en allerlei aanverwante zaken inpakken heel makkelijk. Ik begin meestal 2 dagen van te voren. Maar dat is meer omdat het anders fysiek te zwaar is. Het meeste pakken we gewoon de dag van vertrek in. Ons uitgangspunt is: wat we vergeten, kunnen we altijd ter plekke nog aanschaffen.

Dat geldt niet voor medicijnen en allerlei andere medische artikelen (hoewel ook dit, met name tijdens een vakantie in Nederland, in nood wel te regelen is). Allereerst zorg ik dat ongeveer en week voor vertrek alle voorraden zijn bijgevuld en zo nodig op tijd besteld. Ik neem altijd voor een paar dagen extra mee. Je weet maar nooit….

Voor 2 weken vakantie neem ik 3 dozen met infuuszakken mee. Een hele grote weekend tas met allerlei spuiten, slangetjes, naalden, pleisters en ampullen. En een nog iets kleinere tas met aanverwante artikelen en medicijnen. Overigens haal ik daarvóór alle extra “omverpakkingen” er eerst altijd af. Als ik dat niet zou doen, heb ik  3-4 grote tassen extra nodig!

Als ik begin met pakken, start ik altijd met de medicijnen en andere medische artikelen. Kijk het dan nog 1-2x na. Dan lukt het mij soms nog om iets te vergeten! Vorig jaar de bloedverdunners. Het potje wilde ik na de laatste gift inpakken. Vergeten. Ook dan blijkt vakantie in eigen land wel zo handig te zijn. Ik belde vanaf ons vakantieadres onze eigen apotheek. Een half uur later kon manlief de medicatie op halen in de plaatselijke apotheek. Net op tijd voor sluitingstijd. Wel iets verlaat, omdat hij de apotheek niet kon vinden 😉

Als alles gepakt is en nog een keer nagekeken, kunnen we vertrekken. Met voldoende eten en drinken voor onderweg. Eventueel een extra kussentje voor wat comfort.

Ter plekke kijken we tegenwoordig eerst even of het schoon is en of het sanitair werkt. Drie jaar geleden hadden we net alle bagage uitgeladen (…) en een deel al uitgepakt. Toen bleek het toilet verstopt te zijn. Er kwam een monteur, maar een uur later hetzelfde probleem. We konden verkassen naar een ander huisje. Alles dus weer inpakken en verhuizen…Alleen bleek het nieuwe huisje nog niet schoon. De schoonmaakploeg kwam niet meer op vrijdagavond. We konden 1 nacht met een verstopt toilet (met een dunne darm stoma(…)) in het huisje blijven. Of verkassen naar een niet zo schoon ander huisje. Uiteindelijk toog manlief met schoonmaakartikelen naar het nieuwe huisje. Achteraf hebben we daar iets voor terug gekregen. Maar het was een wat ongemakkelijk begin van de vakantie.

Door mijn chronische ziekte ben ik wel beperkt in wat ik kan en wil doen. Een chronische ziekte is er elke dag. Maar…..geef mij een boek, mijn i-pad en een koud drankje met iets lekkers…en ik heb vakantie. Man-en zoonlief zoeken wat meer vertier en zwemmen veel. Als zoonlief zich vermaakt, vinden wij het al snel goed. Manlief heeft als ondernemer en ondersteunende mantelzorger een vakantie verdiend en ook hard nodig! Voor hem gaat het zorgen altijd door! Hoewel er tijdens de vakantie meer ruimte is voor ontspanning. Met een eigen zaak moeten er ook op andere vlakken extra dingen geregeld worden. Tot nu toe lukt dat nog steeds.

Onze kater Henry en het huis laten we goed verzorgd achter. Al jaren hebben wij dezelfde, betrouwbare oppas.

Een (relatief onbezorgde) vakantie…ik gun het iedereen!

 

 

 

