Een ziekenhuis afspraak heeft veel impact!

DSC_0593

Enige tijd geleden ontstond er op Twitter een mooie tweetuitwisseling. Tussen patiënten, mantelzorger, arts en familie van patiënt. Dit gebeurde nav opmerkingen die @caseofdees twitterde:

Als je niet uitkijkt zit je in ziekenhuistrajecten altijd te wachten. Op uitslagen, afspraken en brieven, terwijl je liever op de camping zit. En ook: één afspraak in het ziekenhuis kost je soms een hele dag of meer aan voorbereiden, reizen, plannen en verwerken wat er gezegd is….

Al eerder schreef ik een blog (Een afspraak maak je niet alleen. http://wp.me/p3EO4M-dO) over het maken van afspraken. Maar deze tweets deden mij besluiten dit aanvullende blog te schrijven.

Deze week werd ik doorverwezen via de huisarts naar een specialist. Vanaf dat moment moest ik wachten op een afspraak vanuit het ziekenhuis. Ik kan inloggen in en zag dat de afspraak na 2 dagen nog niet was vastgelegd. Dan begint het. Ga ik bellen (mailen zou fijner zijn, maar weet niet naar wie) of wacht ik af? En hoe lang en op wie? En past de afspraak die ik krijg? Enz. Hierbij de kanttekening dat het vaak niet ligt aan de welwillende medewerkers, maar aan het systeem.

Een verwijzing komt binnen via de interne post, duurt dan vaak een dag voordat deze de aandacht krijgt. Dan moet een arts beoordelen welke prioriteit de verwijzing heeft en bij welke arts de patiënt het beste terecht kan. De planner plant een afspraak op redelijke termijn. Daarna weer per post versturen. Afijn…een week later kreeg ik de afspraak binnen. Deze was voor 2 weken later gepland. Voor een andere poli afspraak moest ik eerst een vragenlijst invullen, die per post heen en weer werd gestuurd. Zorgt voor nog meer vertraging.

Dan start fase 2. Kan ik op de voorgestelde datum? Wil ik graag dat er iemand mee gaat? Alleen voor het vervoer of ook om aanwezig te zijn bij het consult? Als er iemand mee “moet”, kan die persoon dan ook op die datum?

Als blijkt dat je bijv als ouder graag je zoon of dochter mee wilt naar dit consult en de datum schikt niet…wat dan? Het ziekenhuis bellen om een andere datum te prikken? Uit ervaring weet ik dat verzetten wel kan, maar meestal wordt de afspraak dan verzet naar een latere datum. Toch is het dan raadzaam om er een telefoontje aan te wagen! Soms kan er toch meer dan je denkt (invult!).

Of probeert iedereen tijd vrij te maken voor de voorgestelde datum?

Overigens vind ik het soms best lastig om (weer) te vragen of iemand mijn chauffeur wil zijn. Het liefst rijd ik zelf. Dan voel ik mij vrijer en zelfstandiger. Helaas kan dit niet altijd. Gelukkig heb ik Taxi Teunie. Een goede vriendin die bijna altijd mijn chauffeur kan en wil zijn. Andere mensen kan ik ook incidenteel vragen.

De dag voor het consult probeer ik meestal niets te plannen. Goed uit te rusten. Voor het ziekenhuis bezoek zelf neem ik altijd wat eten en drinken mee. Je weet nooit hoe alles loopt….daarom vertrek ik ook ruim van te voren. Verder moet ik er aan denken dat ik eventuele brieven en andere documenten mee neem.

Afhankelijk van de reden van het consult heb ik mij daar ook op voorbereid. Door mij in te lezen, wat steekwoorden/vragen op te schrijven.

Bij een consult met een arts krijg je soms in korte tijd veel vragen en informatie te verwerken. Een eerste afspraak duurt vaak erg lang. Er wordt dan ook extra tijd ingepland. Een onderzoek is om andere redenen weer ingrijpend. Regelmatig gebeurt het dat de uitslag weken op zich laat wachten. Omdat de poliafspraak dan niet eerder gepland kan worden. Terwijl de uitslag al eerder bekend is. Ook als het om een relatief “onschuldig” onderzoek gaat, zou het wachten tot een minimum beperkt moeten worden.

Daarna weer naar huis (vaak na het betalen van flink wat parkeerkosten). Soms las ik voor de terugreis nog een kleine pauze in. Tijdens de terugreis merk ik zelf altijd dat zo’n poli bezoek veel van mij vergt. Thuisgekomen moet ik echt zowel psychisch als lichamelijk bij komen. Je moet zo’n polibezoek letterlijk even verwerken. In het hele traject dat je als patiënt doorloopt, lijkt zo’n afspraak medisch gezien maar een klein en onbelangrijk onderdeel. Sociaal-emotioneel maar ook fysiek gezien heeft het best veel impact. Veel artsen (en medewerkers) staan daar niet bij stil. Zoals een arts twitterde nav de eerdere opmerkingen.

Wat betreft het plannen van afspraken zou er misschien wel winst te behalen zijn door bijvoorbeeld een deel via e-mail te regelen. Dit is in ieder geval een idee dat op Twitter naar voren kwam. In het ziekenhuis zijn centraal naam, adres enzovoorts op te vragen. Waarom daar niet een e-mailadres aan toevoegen (als de patiënt hier toestemming voor geeft)? Sommige consulten/uitslagen kunnen ook best telefonisch, of via beeldbellen. Eventueel zelfs met meerdere zorgverleners tegelijk (Hangout, Skype, Facetalk enzovoorts). Een vragenlijst en het indienen van een verwijzing zouden beter digitaal (e-mail?) kunnen. Een centraal e-mailadres voor afspraken zou ook handig zijn. Een deel van de afspraken kan ik zelf online maken. Er zitten wat beperkingen aan, maar ik vind het erg handig.

Als eenling lijkt het lastig om in dit systeem verandering te brengen. Toch heb ik afgelopen week een e-mail gestuurd naar een van de ziekenhuizen waar ik op dit moment onder behandeling ben. Met het aanbod om mee te denken in de mogelijkheden die er misschien zijn om het plannen van afspraken te verbeteren. Hierbij gesteund door @caseofdees. Door toch maar klein te beginnen, kan er misschien iets groots uit voortkomen….nov 2014: inmiddels zijn we een jaar en diverse e-mails verder. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd  en iedereen verwijst naar een collega. Die belooft te mailen als hij tijd heeft, wat dan wederom niet gebeurt. Of ik krijg als reactie dat er eerst met de verschillende poli’s en zorgprofessionals overlegd moet worden of….Als ik niet beter wist zou ik het bijna denken mee te spelen in een slecht geregiseerde klucht.

Deze link naar een artikel over een prima initiatief kwam ik tegen op twitter. Het kàn dus wel echt anders:

Artsen kunnen meer patiënten behandelen in een kortere tijd via het gebruik van online spreekuur http://www.zorgvisie.nl/ICT/Nieuws/2014/4/Online-spreekuur-verlaagt-werkdruk-zorg-1499144W/?cmpid=NLC%7Czorgvisie_ict%7C2014-04-08%7COnline_spreekuur_verlaagt_werkdruk_zorg

Advertenties