Een afspraak maak je niet alleen.

agenda

 

Iedereen die (chronisch) ziek is, kent dat wel: het gevoel dat je meer in het ziekenhuis of andere zorgplek zit dan thuis. Vooral als je onder behandeling bent van meerdere specialisten en aanvullende zorg (bijvoorbeeld fysiotherapie).

Het kost erg veel tijd en energie. Sommige mensen verwachten dat je ook altijd en direct beschikbaar bent voor een afspraak op bijvoorbeeld de poli. Maar het feit dat ik ziek ben en niet werk, betekent niet dat ik altijd kan! Soms word ik beperkt door het ziek-zijn zelf. Soms heb ik gewoon iets anders te doen. Ik probeer er ook zo veel mogelijk te zijn voor man-en zoonlief. Daarom liggen mijn prioriteiten soms net even anders.

Het valt mij wel op dat er de laatste jaren steeds meer rekening wordt gehouden met de wensen van patiënten! Een week of 3 geleden werd ik gebeld om een afspraak te maken voor een onderzoek. Op dat moment had ik mijn agenda niet bij mij (ja…ik heb nog zo’n ouderwetse: pen en papier;-) ). Bij de derde datum en tijd die mij werd voorgelegd, dacht ik wel te kunnen. Er werd hierbij al rekening gehouden met voorkeur voor dag en tijd! Bij thuiskomst zou ik mijn agenda nog even raadplegen en de afspraak bevestigen. Thuisgekomen mailde ik terug dat ik die dag wel kon, maar daarvoor wel een afspraak moest verzetten. Wat ik geen probleem vond. Binnen een half uur werd ik teruggebeld. Er waren nog meer opties om de afspraak te plannen, dus uiteindelijk werd er een andere datum geprikt. Ik vond dit echt top! Ik voelde mij in eerste instantie erg bezwaard om aan te geven dat het niet helemaal schikte. Maar doordat de planner de moeite nam om een andere datum te zoeken, voelde ik mij gehoord en begrepen. Als patiënt stond ik centraal!

Heel anders was dat bij een ander moment. Hierbij gaf ik aan dat het voor mij best zwaar was om in een periode van 4 weken ongeveer 7 afspraken te hebben met artsen, verpleegkundigen en weet ik al niet meer. Mijn verzoek om te kijken of een volgende afspraak uitgesteld kon worden of misschien zelfs geschrapt, werd alleen maar beantwoord met: dit staat in het protocol. De volgende afspraak moet ongeveer 3-4 weken na de laatste. In dit geval stond de patiënt niet centraal, maar het protocol en het systeem.

Het is en lijkt maar een klein en onbelangrijk iets. Maar als chronisch zieke probeer ik  mijn ziekte zo min mogelijk mijn agenda te laten bepalen. Dat valt niet mee, want ziek ben je elke dag. Dat merk je ook elke dag. Maar als ik de ruimte krijg om een afspraak te plannen tussen mijn activiteiten door en niet andersom, dan geeft mij dat meer eigen regie!

Tegenwoordig kunnen ook steeds meer afspraken online door de patiënt zelf gemaakt worden. Dat geldt natuurlijk niet voor acute problemen. En natuurlijk weet en begrijp ik als patiënt dat niet alles mogelijk is. De zorgverlener zal vanuit zijn kennis en ervaring moeten bewaken wat de noodzaak van een onderzoek of controle is. En op welke termijn dit dient te gebeuren. Maar als de zorgverlener in ieder geval luistert en meedenkt, dan komen we er samen wel uit!

 

 

 

 

 

Advertenties