Eens een pleeg…herregistratie.

 

Vorige week lag ie dan op de deurmat. Op de voorkant stond “Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport”.  Zonder ‘m te openen wist ik al waar de brief over ging. Ik hoefde ‘m niet eens tegen het licht te houden. Stiekem hoopte ik nog dat ze mij vergeten waren. Of dat de afspraken nog veranderen zouden. Hoop tegen beter weten in.

Uiteindelijk de envelop toch maar geopend. Want de nieuwsgierigheid naar de exacte inhoud won het toch. Inderdaad “Oproep herregistratie in het BIG-register”. De brief die ik verwachtte.

Vroeger (tot 1-1-2009) was je Verpleegkundige voor het leven. “Eens een pleeg, altijd een pleeg”. Vooral vrouwen die een paar jaar thuis waren gebleven voor de kinderen, konden dan na 10-15 jaar opnieuw aan het werk. In theorie dan. In de praktijk was toch een gedegen bijscholing en begeleidingstraject nodig. Zelf ben ik in het verleden een paar keer een lange periode uitgevallen, max 1,5 jaar. Steeds kon ik mijn oude werk weer oppakken. Wat goed was voor mijn zelfvertrouwen: ik werd toch gevraagd zorgcoördinator te worden. Na een andere lange periode van uitval kreeg ik toch weer een vast contract aangeboden .

Ik sta ingeschreven met een eigen, uniek nummer met het beroep Verpleegkundige. BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Er zijn 8 beroepen die zich kunnen inschrijven in het BIG-register: artsen, apothekers, fysiotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen. Elke 5 jaar moet je laten herregistreren. Dit is ingevoerd per 1 januari 2009. Om je te kunnen laten herregistreren gelden 2 grote criteria: werkervaring (in 5 jaar minimaal 2080 uren werken) of scholing ( voor verpleegkundigen: Recent een HBO-V diploma hebben behaald. Of je kunt een cito toets doen. Haal je die niet, dan moet je een scholingstraject afleggen).

Dat is dus de theorie. Voor mij is de praktijk moeilijk. Eigenlijk ben ik net een jaar te vroeg tè ziek geworden om te kunnen herregistreren.. Dat betekent dat ik niet aan het aantal genoemde uren kom. Dat er een toets mogelijk is, wist ik tot ik dit blog schreef niet. Misschien had ik dat beter niet kunnen weten. Nu begin ik te twijfelen en zou die toets best willen maken. Ik weet dat ik nog veel parate kennis heb. Maar of dat voldoende is? Om de toets te kunnen maken, wordt wel 400 euro +50 euro administratiekosten gevraagd. De herregistratie kost ook nog eens 85 euro. Ik vraag mij trouwens af of elke verpleegkundige die wel minimaal 2080 uur per 5 jaar werkt, deze toets haalt (…).  Stel dat ik die toets niet haal…dan moet ik aan de studie (de prijzen hiervoor lopen erg uiteen van 400-1200 euro heb ik tnt gezien). Dat zou ik graag willen, maar red ik gewoon niet (fysiek). Als ik de toets wel zou halen…zou ik mij dus opnieuw voor 5 jaar kunnen laten registreren. In ieder geval de titel van Verpleegkundige kunnen blijven voeren. Want dat is wat ik nu zo moeilijk vind. Afscheid moeten nemen van een titel, maar vooral van een heel erg mooi beroep. En opnieuw geconfronteerd worden met de gevolgen van een chronische ziekte.

Niet kunnen herregistreren voelt ook als: er is geen weg terug. Je zou ook kunnen zeggen einde van een lange, mooie levensfase. Of toch maar weer positief omdenken: begin van een nieuwe, mooie levensfase. Nieuw is het wel, mooi moet ik nog ervaren denk ik. Hoewel, het schrijven van deze blogs heeft mij al veel moois opgeleverd. En ook het feit dat ik meer tijd heb voor bijvoorbeeld Social Media. Ik heb heel veel nieuwe mensen leren “kennen”. En ook veel geleerd. en natuurlijk zijn er nog heel veel andere mooie momenten.

Als klap op de vuurpijl roept er ook nog een wethouder in Deventer dat er vanaf 1 jan 2015 werkelozen en vrijwilligers aan het werk kunnen in de zorg. Ongekwalificeerd, zonder zorgopleiding. En ik zit hier thuis nog steeds met die brief voor herregistratie in mijn handen. De omgekeerde wereld….

Naschrift: als Herregisratie niet mogelijk is, mag/kun je wel de titel Verpleegkundige niet-praktiserend (voluit vermelden) blijven voeren.
Inmiddels heb ik veel reacties ontvangen (vooral op Twitter) van verpleegkundigen die in dezelfde lastige situatie zitten.

Nu is het toch echt wel menens:

DSC_0087 (2)

28-12: ik lees net via deze link http://www.cito.nl/nl/Bedrijven/examens/herregistratie_big/f30df9a2d9ff4fd695758e6d816f8484.aspx dat je ook in 2014 een Cito toets kunt doen, ZONDER vooraf de scholing (waarvan het bedrag enorm kan oplopen!!!) te volgen!!

Alle correspondentie #BIGregister over je aanvragen kun je vinden op de website onder ‘Mijn registratie’ http://t.co/EYWAgZ93gV

Dit was de reactie die ik via Twitter van @VenVN kreeg op 14-02-2014 “Helder signaal. We raden iedereen aan mee te doen aan onderzoek naar herregistratie, voor bundeling reacties http://t.co/liGTilZBKs

Citaat uit artikel op nursing.nl: “Begin 2014 gaf het ministerie aan dat er dit jaar een nieuw scholingstraject én toets ontwikkeld zou worden voor de herregistratie. Lees meer hierover”: http://www.nursing.nl/VerApleegkundigen/Nieuws/2014/3/Herregistratie-BIG-Scholingstraject-moet-echt-verbeteren-1491094W/

3-8-2015  Ilse Hartgers, projectleider scholing herregistratie bij ROC Midden-Nederland. “Het scholingsmodel is inderdaad op de schop gegaan”, vertelt Ilse. “De belangrijkste wijziging is dat de scholing nu uniform is. De lesstof is nu door het hele land hetzelfde. Het examen wordt centraal afgenomen. Alle verpleegkundigen krijgen nu dus scholing van een gelijk niveau (nieuw scholingsmodel gaat vanaf september 2015 in):

https://www.bigregister.nl/nieuwsbrief/juli2015/InterviewIlseHartgers/default.aspx

Op veler verzoek: Blog met een overzicht van Ervaringen en Voorbeeld-vragen Toets Herregistratie BIG Verpleegkundige

