Alle vrouwen aan het werk!

DSC_0133

Wat zou je doen als je departement een beetje te weinig aandacht krijgt? Juist…dan gooi je een stelling de wereld in. En meestal volgt er dan wel een stormvloed van reacties….

In de Trouw van zaterdag 11 mei stelt Jet Bussemaker dat teveel vrouwen op de zakken van hun man teren. Ze zouden zichzelf moeten kunnen bedruipen.

Ik denk dat Mw Bussemaker hierbij er teveel vanuit gaat dat àlle vrouwen niet willen werken. In het artikel spreekt ze zichzelf eigenlijk al tegen. Als het inkomen van de man wegvalt…dat zou dus moeten betekenen dat er genoeg banen zijn voor mannen èn vrouwen. Dan heb je wel allebei een baan nodig van min 32 uur, want anders kun je nog niet economisch zelfstandig zijn. Volgens mij hoor ik toch steeds maar weer dat de werkeloosheid toeneemt ipv af.

Mw Bussemaker noemt ook de hoogopgeleiden, waar de overheid per studie per jaar 6000 euro meebetaalt. Inderdaad een enorm bedrag! Maar diezelfde vrouwen hebben na hun studie ook een studieschuld en die willen ze zo snel mogelijk aflossen. Dan ga je op zoek naar een leuke baan. Natuurlijk met voldoende uitdaging en mogelijkheden tot zelfontplooiing. Want dat gunt Mw Bussemaker ons dan ook nog wel. Maar ja…er zijn al niet veel banen. En als je net afgestudeerd bent heb je nog geen 5 jaar werkervaring. En daar wordt vaak wel om gevraagd.

Aan de andere kant is er een grote groep laag-opgeleiden. Voor hen zijn er nog minder banen beschikbaar. Neem nu de thuiszorg. Binnenkort staan er +/- 40.000 mensen in de  huishoudelijke zorg op straat, waarvan de meerderheid vrouw is….Zij willen dolgraag hun werk behouden voor hun zelfontplooiing!

Ikzelf behoor tot de groep vrouwen die dolgraag wil werken, maar dat domweg niet (meer) kan. Ik mis mijn werk nog elke dag. Maar door een chronische ziekte kan en mag ik niet meer werken. Ook voor vrouwen die mantelzorger zijn is het niet altijd mogelijk om daarnaast nog te werken. En reken maar dat wij ons daar wel eens schuldig over voelen! Door het schrijven van deze blogs heb ik nog een beetje het gevoel dat ik iets doe aan zelfontplooiing. Maar ja…onbezoldigd.

Vrouwen die een 1-ouder gezin draaiende moeten houden…..Natuurlijk kan je kind best meer dan 32 uur per week naar school en naar de opvang. Maar vind maar eens een betaalbare opvang met tijden die aansluiten op je werk. Daarnaast wil je je kind toch ook nog wel af en toe even zien en aandacht geven.

In alle eerlijkheid moet ik wel bekennen dat er ook een groep vrouwen is die het heerlijk vindt om thuis te zijn. Om voor partner en kinderen te zorgen. Als bij hen het huwelijk op de klippen loopt… Geen inkomen, geen pensioen-opbouw. Het zou wel goed zijn om deze vrouwen daar wat meer bewust van te maken. maar… dan moet er wel zicht op werk zijn. Aanvulling: Als dat er is en deze vrouwen kunnen de consequenties overzien, dan blijft de keuze bij haar! Wel bedenkend dat de samenleving deze vrouwen toch zal moeten steunen met een uitkering. En de man evt allimentatie moet betalen. Dat vraagt wel om inspanning om een baan te zoeken!

Dus Mw Bussemaker: als u nu zorgt voor voldoende banen, betaalbare kinderopvang

en een mooie regeling treft voor blog/column schijfsters….dan denk ik dat het wel goed komt met de emancipatie in 2075!

