PGB, Mantelzorg of Fysiotherapie?

AfbeeldingDe plannen die het kabinet af en toe aan ons laat weten? Soms snap ik ze gewoon niet. Het PGB (Patiënt Gebonden Budget). Iedereen die minder dan 10 uur PGB krijgt voor Begeleiding, zal dat waarschijnlijk straks niet meer krijgen. In plaats daarvan moet je dan maar proberen deze zorg in natura te krijgen bij bijv. een instelling. Ten eerste is dat vele malen duurder. En ten tweede blijkt dit in veel gevallen niet mogelijk. Veel mensen die onder die 10 uur zitten, doen vaak al hun best om zo min mogelijk uren te gebruiken. Als het even kan, wordt gebruik gemaakt van mantelzorg. Of probeert iemand zich nog zelf te redden.

Zelf heb ik vorig jaar ook overwogen om voor enkele uren per week een PGB aan te vragen. Het ging toen niet om begeleiding. Soms lukt het niet om een infuus te prikken. Als eerste vraag ik dan of manlief een poging wil doen. Lukt het hem niet, dan schakelen we professionele hulp in. Als dit via de reguliere, Technische Thuiszorg gaat, komt er steeds iemand anders. Vaak lukt het aanprikken door hen dan ook niet of gaat het erg moeizaam. Ze zijn dan vaak lang bezig en dat kost geld! Lukt het aanprikken hen ook niet, dan is de enige oplossing nog: naar het UMCN. Dit is lastig voor mij en ook veel duurder.

 De verpleegkundige daar opperde vorig jaar om een PGB aan te vragen voor een paar uur. Zodat ik steeds dezelfde Verpleegkundige in kan huren. Helaas bleek ik vorig jaar  niet aan de voorwaarden te voldoen. Maar ik kan mij zo voorstellen dat degene die hiervoor nu wel een PGB hebben, mogelijk daar in de toekomst ook geen recht meer op hebben. In plaats van besparend, werkt zo’n maatregel dan alleen maar kostenverhogend.

 Afgelopen weken ervoer ik ook hoe het is als je geen hulp kunt inhuren. Omdat onze financiële situatie op dit moment niet zo goed is, hebben we de huishoudelijke hulp stop gezegd. Manlief probeert zoveel mogelijk te doen. Dus de mantelzorg heb ik al ingezet. Helaas kan hij ook niet alles doen. Ik probeer dan toch maar zelf ook af en toe lichte klusjes te doen. Gevolg:meer pijn in buik en rug. Waardoor ik onder andere weer naar de fysiotherapeut moest. En meer pijnstillers.

 Ivm steriel werken, moet vooral de kamer waar ik mijn infuus prik erg schoon zijn. En eigenlijk de rest van ons huis ook. Maar ja….wie gaat de huishoudelijke hulp betalen? Meer mantelzorg inschakelen? Maar wie dan? Of toch maar vaker naar de fysiotherapeut?

 Ik weet het ff niet meer……

 

 

